Flexibel werken, ook 'het nieuwe werken' genoemd, is booming. Elke dag hetzelfde werk doen achter dezelfde bureau met dezelfde collega's is niet meer van deze tijd. We werken meer projectmatig en in teams die voor elk project opnieuw zijn samengesteld. Ook hoeven we niet altijd op kantoor te zijn om ons werk te kunnen uitvoeren en doen we een deel van het werk gewoon thuis.
Daarnaast is voor jezelf beginnen helemaal hip en happening. Lekker eigen baas zijn en zelf je dag inrichten. En heel hard werken, vooral in het begin. Dan heb je een goede werkplek nodig waar je rustig je werk kunt doen. In de grotere steden duiken steeds meer kantoor-hotels op waar je op uur- of dagbasis een werkplek of vergaderruimte kunt huren. Maar veel ZZP'ers huren liever samen met andere éénpitters een kantoor om de kosten te delen en om voordeel te maken van ieder zijn kennis en netwerk. Of werk je misschien liever thuis? De mogelijkheden zijn eindeloos.
Dagelijks besteden we ongeveer één derde van de tijd aan werkenWanneer de grenzen vervagen tussen werk en thuis, veranderd ook hoe een kantoor wordt ingericht. Ze worden minder zakelijk en meer huiselijk en sfeervol. Kantoorgebouwen worden vervangen door sfeervolle oude industriële panden. Er zijn open kantoortuinen met 'tafeleilanden' waar je makkelijker kunt samenwerken en met je collega’s kunt sparren. Er worden 'cafés' of 'lounges' ingericht waar je in een relaxte omgeving op een bankstel kunt overleggen of even tussendoor op je laptop een rapport kunt tikken met een kop koffie erbij.
Of je nou een groot kantoor of een kleine thuiswerkplek moet inrichten, hoe kun je het best het nieuwe werken faciliteren? We hebben hier een aantal tips op een rij gezet die je daarbij kunnen helpen.
Wanneer de grenzen vervagen tussen werk en thuis, veranderd ook hoe de werkplek eruit zietTips voor het inrichten van een werkplek
- Wifi: Een stabiel en razendsnelle wifi is misschien één van de belangrijkste eisen aan de moderne werkplek. Zo kun je altijd bij je email of kun je snel informatie opzoeken. Zorg ook voor voldoende stekkerdozen zodat je overal je mobiel of laptop kunt opladen.
- Kleur: Een ruimte in lichte tinten of pastelkleur voelt groter aan en heeft een rustige uitstraling. Maar een kantoor met alleen witte muren kan best strak en formeel lijken. Geef je maar één enkele muur een kleur, dan breng je veel sfeer in de ruimte. Je kunt een kleur kiezen die bij de huisstijl past (is het logo oranje kun je bijvoorbeeld één muur oranje schilderen). Zit de muur bij een vergadertafel kun je bijvoorbeeld een warme kleur kiezen. Of wil je liever rationaliteit, concentratie en rust aansporen, kun je beter een koude kleur uitzoeken. Lees hier meer over hoe je de juiste kleur kiest.
- Meubilair: Heb je een vaste werkplek, zorg dan dat je werktafel en kantoorstoel zijn ingesteld op jouw lichaam. Stel je stoel in zodat je voeten plat op de vloer staan, je bovenbenen horizontaal zijn, en je rug goed ondersteund wordt. Stel vervolgens de hoogte in van de werktafel (of gebruik houten blokken) totdat je met afhangende schouders je ellebogen op het tafelblad kunt laten rusten. Als je de goede werkhoogte hebt gevonden kun je je beeldscherm instellen zodat de bovenkant van je beeldscherm lijnt met je ogen op een afstand van 50-70 cm. Zet trouwens ook een bankstel of een paar comfortabele oor fauteuils neer waar men zich even kan terugtrekken om een rapport te lezen of ideeën uit te bedenken.
- Daglicht: Voldoende daglicht is belangrijk voor de productiviteit en een positieve gemoedstoestand. Maar als je dichtbij het raam werkt, weet je dat het bij zonnig weer opeens heel warm kan worden. Er schijnt dan veel licht op je computerscherm of in je ogen zodat je niet meer kunt werken. Met een rolgordijn of jaloezie is dat zo opgelost.
- Akoestiek: In ruimten met hoge plafonds, grootte raamoppervlaktes of een strak interieur, kun je last krijgen van een slechte akoestiek. Dat kan leiden tot klachten zoals concentratieverlies, vermoeidheid en hoofdpijn. Je kunt dan je werk niet meer goed uitoefenen. De akoestiek kun je verbeteren met o.a. vloerbekleding, tapijten en gordijnen. Lees hier mijn tips voor een goede akoestiek.
- Opbergruimte: Ook al wordt de meeste informatie en data van tegenwoordig online bewaard, meestal heb je toch een paar ordners, wat vaklitteratuur en diverse opladers nodig. Zorg dat er voldoende kastruimte aanwezig is of dat je ergens je spullen kwijt kunt, bijvoorbeeld in een locker. Op deze manier hoef je niet altijd met een zware en onhandige tas te sjouwen.
- Sfeer: Geef de werkplek een sfeer-injectie met een paar vintage meubelstukken zoals een grote antieke archiefkast of allerlei verschillende stoelen om de vergadertafel heen. Of doe een kleurrijk Kelim tapijt op de vloer en hang wat gloeilampen over de werktafel. Dat geeft veel karakter aan de ruimte en een warme, relaxte sfeer.
- Planten: Planten zijn mooi en brengen je interieur tot leven. Maar ook voor het binnenklimaat doen ze wonderen. Planten verbeteren de luchtkwaliteit omdat ze zuurstof vrijgeven en de luchtvochtigheid verhogen. Als je tips wilt voor hoe je met planten kunt inrichten, lees dan hier.
- Inspiratiemuur: maak ergens een inspiratiemuur of een groot prikboard met foto's, citaten en ideeën die je inspireert in je werk. De to-do-lijst en de gele post-its met wat je moet doen horen hier niet bij, alleen de spullen die je motiveert en waar je energie van krijgt.
- Opgeruimd: Een bureaublad vol stapels papier, koffiemokken en allerlei rommel leidt af en maakt het moeilijk om te focussen. Dat telt ook voor het digitale bureaublad op je computer. Maak het jezelf een stuk makkelijkere en ruim op. Ook fijn voor je collega's en diegene die schoonmaken.
- Gezond blijven: Vergeet in de drukte niet om goed te zorgen voor je lichaam terwijl je druk aan het werk bent. Drink genoeg water, neem regelmatig pauze, zorg dat je de juiste lichaamshouding aanhoudt bij langdurig zitten. Doe daarnaast af en toe oefeningen om spieren en schouders te ontlasten.
We wensen je alvast heel veel werkplezier!